SAHABAT PENULIS

DAFTAR PENGUNJUNG

web page traffic statistics

Epal baru ditemui

>> Tuesday, October 20, 2009


kosmo 17 oktober 2009



BUTCHER melihat dua biji epal yang mempunyai rasa berlainan daripada epal biasa.



NORWICH, Britain - Seorang wanita, Margaret Butcher menemui buah epal pelbagai warna di sebatang pokok di belakang rumahnya, lapor sebuah akhbar kelmarin.Dia menemui buah epal itu semasa berpindah ke rumah yang didiaminya sekarang lima tahun lalu.Butcher mendapati buah itu mempunyai rasa yang berlainan daripada buah epal biasa dan tidak mengetahui jenisnya.Tidak ada sesiapa yang dapat mengenal pasti jenis epal itu menyebabkan dia membawanya ke pejabat Himpunan Buah-Buahan Kebangsaan di Faversham, Kent yang menempatkan 2,200 jenis epal.Pakar-pakar kemudian mengesahkan ia merupakan sejenis epal yang baru ditemui dan membenarkan Butcher untuk memberikannya nama.Butcher kemudian menamakan buah itu Lakenham Glory sempena dengan nama satu tempat di Norwich. - Agensi






Read more...

Miliki lengan seperti Popeye


kosmo 16 oktober 2009
BERLIN - Pandangan anda silap jika menganggap lengan watak kartun popular, Popeye merupakan satu imaginasi semata-mata dan tidak berlaku dalam situasi sebenar.Seorang pemuda, Matthias Schlitte dari Jerman membuktikan dia memiliki lengan besar seperti watak kartun Popeye itu.Menurut sebuah akhbar semalam, lengan tangan Schlitte, 22, jauh lebih besar berbanding lengan kirinya yang kecil.Lengan itu banyak membantu pemuda itu menjuarai beberapa pertandingan gusti lengan di Jerman sejak dia mula menceburi sukan itu lapan tahun lalu."Ramai orang mengaitkan gusti lengan dengan pengunjung bar dan pemabuk tetapi itu sama sekali tidakbenar,"katanya."Pertandingan pertama yang saya sertai ialah pada 2004," tambahnya."Ketika itu saya berusia 16 tahun dan tidak berpengalaman tetapi saya nekad bertanding dalam kategori berat 90 kilogram walaupun berat saya cuma 65 kilogram," jelasnya. - Agensi





Nenek jual gambar bogel



MARIANNE semasa muda.

BERLIN - Seorang nenek, Marianne L. terpaksa menjual beberapa gambar bogel zaman mudanya semata-mata untuk menyara dirinya dan membayar bil, lapor sebuah akhbar semalam.Nenek berusia 75 tahun itu mendapat idea tersebut selepas semua hartanya dirompak dan menyedari bahawa dia tidak mampu menyara hidup dengan wang pencen."Minyak wangi mahal dan koleksi piring hitam berharga termasuk gambar ibu saya telah dirompak," katanya. Selepas membayar semua bil, baki pencen Marianne hanya cukup untuk membeli makanan menyebabkan dia terpaksa menjual gambar-gambar bogelnya.Gambar itu merupakan satu-satunya barang berharga yang masih disimpan.Gambar-gambar tersebut, yang disimpan dalam sampul surat menunjukkan Marianne berbogel di sebelah sebatang pokok dan taman semasa berusia 20 tahun."Ia dirakamkan pada 1954 oleh suami saya. Saya dimaklumkan bahawa gambar lama seperti itu dapat dijual dengan harga mahal di Internet," katanya."Saya benar-benar memerlukan wang," tambahnya. - Agensi



Read more...

PETIKAN BERITA KOSMO!

>> Friday, October 9, 2009


Kereta bertukar menjadi bot laju


KERETA Python bergerak di atas air.


LOS ANGELES - Sebuah firma di California, Amerika Syarikat (AS) menghasilkan kereta yang boleh menjadi bot paling laju, lapor sebuah akhbar semalam.
Kereta bot itu dikenali sebagai Python dan dikeluarkan oleh firma WaterCar. Ia mempunyai lima tempat duduk itu dan mampu dipandu pada kelajuan 161 kilometer sejam (km/j) di darat dan 97km/j jika di atas air.
Penciptanya, Dave March berkata, kereta itu 48km/j lebih laju berbanding saingan terdekat, Gibbs Aquada.
"Kereta bot sebelum ini tidak laju di atas air. Misi saya untuk menyaksikan kereta yang berprestasi tinggi yang turut merupakan bot laju," katanya.


KERETA Python keluar dari permukaan air.



Berat Pyton ialah 1,723 kilogram dan menggunakan enjin V8 kereta sport Chevrolet Corvette keluaran firma automobil terkenal AS, General Motors.
Kereta itu dijual pada harga AS$198,600 (RM678,900) dan pemandunya akan menekan butang supaya keempat-empat tayarnya condong bagi membolehkan ia bergerak di atas air.
Semasa berada di atas air, kereta itu menggunakan enjin Dominator 500 kuasa kuda. - Agensi




Lelaki cerita seks disebat 1,000 kali


GAMBAR menunjukkan Mazen bercerita kisah seks kepada 
wartawan program Bold Red Line di dalam kenderaannya.









RIYADH - Sebuah mahkamah Arab Saudi menjatuhkan hukuman penjara lima tahun dan 1,000 sebatan ke atas seorang rakyatnya, Mazen Abdul-Jawad, 32, kerana dia bercerita mengenai aktiviti seksnya dalam satu program bual bicara televisyen, kata seorang peguamnya semalam.
Menurut peguam Mazen, Sulaiman al-Jumeii, anak guamnya itu tidak mengetahui perbualannya dengan wartawan program bual bicara Bold Red Line terbitan Perbadanan Penyiaran Lebanon (LBC) telah dirakamkan untuk disiarkan pada 15 Julai lalu.
Sulaimen berkata, dia merancang untuk membuat rayuan dan yakin hukuman terhadap Mazen yang termasuk larangan perjalanan dan bercakap kepada media selama lima tahun selepas pembebasannya akan dibatalkan.
Program itu yang dapat ditonton di Arab Saudi mencetuskan kritikan ramai penduduk menyebabkan sejumlah 200 orang memfailkan aduan terhadap Mazen yang bertugas dengan syarikat penerbangan Saudia.

MAZEN menunjukkan bilik tidurnya dalam program Bold Red Line.






Selepas program itu disiarkan, kerajaan Arab Saudi mengarahkan dua buah pejabat cawangan LBC di negara itu ditutup dan menangkap Mazen serta tiga lelaki lain yang terlibat dalam perbincangan terbuka berhubung seks dalam program itu.
Ketiga-tiga lelaki itu kemudian dihukum penjara dua tahun dan 300 sebatan.
Program Bold Red Line itu menyiarkan kenyataan Mazen bahawa dia menjalin hubungan seks buat pertama kali semasa berumur 14 tahun.
Mazen kemudian membawa penonton memasuki bilik tidurnya dan menunjukkan patung mainan seks.
Menurut peguam Mazen itu, anak guamnya membuat kenyataan tersebut dengan merujuk kepada pengalaman seksual orang lain manakala anak patung seks dibekalkan oleh stesen televisyen terbabit. - Agensi









Wajah sebenar Lady Gaga

WAJAH sebenar Lady Gaga (kiri) jauh berbeza semasa dia berada di pentas (kanan).


New York - Penyanyi pop Amerika Syarikat (AS) yang kerap mencetuskan kontroversi, Lady Gaga suka menampilkan imej seksi dan berahi di atas pentas namun tidak ramai yang tahu wajahnya yang sebenar, lapor sebuah akhbar semalam.Akhbar itu menyiarkan wajah sebenar Lady Gaga yang namanya Stefani Germanotta tanpa mekap dan pakaian seksi.Gambar itu menunjukkan wajah Lady Gaga jauh berbeza jika dibandingkan semasa dia memakai mekap dan berpakaian seksi.Lady Gaga lahir daripada sebuah keluarga yang mempunyai nilai-nilai baikPenyanyi lagu Just Dance itu mula belajar bermain piano semasa berusia empat tahun dan belajar di sekolah persendirian Covent of the Sacred Heart.Selebriti terkenal, Paris Hilton pernah belajar di sekolah itu.Semasa berusia 17 tahun, Lady Gaga diterima memasuki program muzik di New York dan mula menulis lagu pertamanya ketika berumur 13 tahun.Lady Gaga meminati lagu klasik ciptaan Beethoven dan falsafah.Adakah dia terlalu bijak untuk menjadi seorang bintang pop? - Agensi
UFO jejaki peluru berpandu Iran


IMEJ rangkaian berita Fox News menunjukkan satu objek misteri (dalam bulatan) menjejaki peluru berpandu Iran baru-baru ini.



TEHERAN - Sebuah objek terbang tidak dikenali (UFO) dilihat di angkasa ketika pihak berkuasa Iran mengadakan satu ujian peluru berpandu baru-baru ini, lapor sebuah akhbar semalam.Klip video itu menunjukkan objek misteri tersebut memecut di ruang udaranya sebelum membelah awan ketika rakaman tertumpu pada peluru berpandu Iran sejurus selepas ia dilancarkan.Rakaman itu menunjukkan UFO itu bertindak menjejaki peluru berpandu itu.Iran melancarkan dua peluru berpandu jarak dekat pada Sabtu lepas sekali gus membangkitkan kemarahan Barat dan Israel.Satu laporan di Amerika Syarikat (AS) yang disiarkan rangkaian berita Fox News mendedahkan kehadiran UFO itu ketika peluru berpandu kedua dilancarkan.Klip video itu menunjukkan peluru berpandu Shahab-3 melonjak ke udara.Namun, selepas 38 saat segumpal awan berhampiran terbelah dua oleh sebuah objek terbang yang bergerak pada kelajuan tinggi.Mengulas mengenai isu tersebut, seorang pakar UFO dari Britain, Nick Pope, menyifatkan insiden yang jarang berlaku itu sebagai satu fenomena menakjubkan.Menurutnya, kelajuan objek misteri itu menunjukkan ia bukan pesawat buatan manusia."Namun, mungkin juga ia sebuah pesawat kawalan jauh milik Amerika Syarikat (AS). Sebelum ini, AS merahsiakan pembuatan pesawat prototaip daripada pengetahuan umum selama beberapa tahun," katanya. - Agensi




Guru sedia bilik khas untuk murid merokok


SEBUAH sekolah rendah di Wales, Britain melarang semua guru daripada menghisap rokok tetapi arahan itu tidak pula tertakluk kepada murid-murid.Pihak pengurusan sekolah di Headlands, Penarth itu turut menyediakan satu kawasan tertutup khas untuk kanak-kanak merokok antara setiap waktu pelajaran.Guru besarnya, Matthew Burns berkata, langkah itu sebagai usaha untuk mengehadkan kegiatan merokok pelajar dalam satu kawasan kecil sahaja.Jurucakap Persatuan Perubatan British, John Jenkins berkata, pihaknya menyifatkan tindakan sekolah itu sebagai amat tidak wajar dilakukan. – Agensi



Susu diperah ke arah anggota polis


SEORANG penternak memerah susu lembu ke arah 
anggota polis di Brussels kelmarin.




BRUSSELS - Penternak-penternak Belgium memandu beratus-ratus buah traktor dan membawa seekor lembu di sini kelmarin sebelum melontar botol dan tahi ayam ke arah pasukan polis bagi membantah harga susu yang menjunam di Eropah.Lebih 2,500 petani turut melambakkan tahi lembu dan menyembur susu yang diperah dari lembu tersebut di jalan-jalan raya di sini selain bertindak membakar tayar serta jerami sebagai tanda protes di luar Ibu Pejabat Kesatuan Eropah di sini.Mereka turut menyimbah susu dari balang-balang besar di sebuah dataran di sini sebelum membakar mercun bagi melepaskan lembu itu.Namun akibat takut dengan letupan mercun, lembu itu bertempiaran lari dan mengejar seorang pekerja pejabat sebelum ia berjaya ditangkap oleh beberapa penternak. - AP



Ferrari jadi 'besi buruk'


KERETA Ferrari 360 Modena kini menjadi 'besi buruk' selepas terlibat dalam kemalangan.




DURHAM - Sebuah kereta sport Ferrari 360 Modena yang berharga kira-kira £110,000 (RM601,269) bertukar menjadi 'besi buruk' selepas kenderaan itu terlibat dalam kemalangan ngeri, lapor sebuah akhbar semalam.Kereta itu terbabas ketika melalui selekoh di sebatang jalan dekat sini sebelum ia terbalik beberapa kali dan terbakar pada Ahad lalu.Seorang pemilik trak penunda, Eddie Jeacock berkata, sebaik sahaja tiba di lokasi kejadian dia menyangka bahawa nahas jalan raya itu merupakan satu kemalangan maut.



GAMBAR menunjukkan model Ferrari 360 Modena.


Bagaimanapun, pemandu kereta itu yang berusia 32 tahun dan berasal dari sini cuma mengalami patah buku lali dan dirawat di Hospital Diraja Sunderland.Kecederaan penumpang Ferrari tersebut iaitu seorang wanita berusia 37 tahun pula lebih serius tetapi tidak mengancam nyawa."Sukar untuk percaya bahawa seseorang masih hidup selepas terbabit dalam kemalangan dahsyat seperti ini," kata Jeacock. - Agensi




Read more...

NOTA: DIPETIK DARI BERITA KOSMO!

Perut lembu ada jarum, mata kail





BANYUWANGI - Ganjil tetapi benar!
Perut seekor lembu di sebuah rumah sembelihan milik Mamad, 45, di sini, Jawa Timur berisi puluhan benda aneh, lapor sebuah akhbar semalam.
Dipercayai, haiwan itu menjadi korban individu yang mengamalkan ilmu hitam.
Penemuan ganjil itu dimaklumkan kepada Mamad oleh dua rakannya iaitu, Alwi, 50 dan Bahrum, 23, yang biasa membantunya untuk menyembelih lembu.
Menurutnya, dia memutuskan untuk segera menyembelih lembu yang bunting itu selepas ia tiba-tiba jatuh sakit walaupun sebelum ini haiwan tersebut tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda terkena jangkitan.
"Alwi dan Bahrum yang memberitahu saya bahawa di dalam perut lembu itu ada benda aneh," kata Mamad semalam.Ketika membersihkan perut haiwan itu, Alwi menemui empat batang jarum berukuran besar, lima jarum kecil, 30 mata pancing besar, lengkap dengan tali pancing yang cukup panjang.
Lebih mengejutkan, sebuah gegancu motosikal lengkap dengan skru dan berada dalam keadaan masih baru turut ditemui di dalam perut lembu itu.
Berdasarkan penemuan tersebut, dia percaya haiwan tersebut menjadi korban ilmu hitam kerana adalah tidak munasabah untuk seekor lembu memakan barang-barang seperti itu. - Agensi



PARIS - Pakar-pakar haiwan purba Perancis mendakwa mereka menemui tapak kaki dinosaur baru-baru ini yang dipercayai terbesar pernah ditemui.

Menurut seorang saintis Pusat Penyelidikan Saintifik Kebangsaan Perancis, Jean-Michel Mazin, kesan tapak kaki itu yang berukuran antara 1.4 meter hingga 1.5 meter panjang ditemui di pergunungan Jura.
Setakat ini sebanyak 20 tapak kaki dikesan di kawasan seluas 10 hektar namun saintis percaya terdapat ratusan atau ribuan lagi kesan sama yang belum ditemui.
Tapak kaki itu terpelihara dengan baik dan dipercayai daripada dinosaur jenis sauropod sebelum terbiar di dalam lumpur sehingga 150 juta tahun.
Penyelidik-penyelidik berkata, penemuan tersebut akan membantu mereka mendapatkan pengetahuan lebih baik mengenai haiwan berleher panjang itu.
Berdasarkan saiz tapak kaki itu, saintis-saintis menganggarkan berat dinosaur itu antara 30 hingga 40 tan dan panjang lebih 25 meter. - Agensi






Read more...

Semua berita dipetik dari berita kosmo!




NASA 'letupkan' bulan hari ini



LAKARAN imej menunjukkan Roket Satelit Pengesan dan Pemerhati Kawah Bulan berpisah dengan kapal angkasa peninjau Centaur (kiri).



WASHINGTON - Ahli-ahli astronomi dan pengkaji angkasa lepas di seluruh dunia menanti dengan penuh debaran misi Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) apabila sebuah satelit dihempas ke permukaan bulan hari ini.
Satelit Pengesan dan Pemerhati Kawah Bulan (LCROSS) itu terbahagi kepada dua bahagian iaitu roket dinamakan Centaur dan sebuah kapal angkasa peninjau.
Roket Centaur akan menghentam sebuah kawasan berhampiran Kutub Selatan di bulan itu yang dinamakan rantau Cabeus.
Empat minit selepas kawah terbentuk, kapal angkasa peninjau akan bergerak mengesan dan mencari sama ada terdapat kesan air dan ais dalam debu yang terbentuk.
Ia akan menyalurkan semua maklumat itu ke pangkalan NASA di bumi sebelum melakukan rempuhan yang kedua.
Rempuhan itu akan menyebabkan kawah sebesar satu pertiga saiz padang bola sepak terbentuk.
Orang ramai boleh menyaksikan peristiwa bersejarah itu secara dalam talian dengan melawat laman web televisyen NASA.
"Kesan asap dan debu akibat letupan itu akan naik cukup tinggi untuk membolehkan ia dilihat dari bumi," kata pegawai pengendali LCROSS, Brian Day.
Kira-kira 350 tan debu dan serpihan akibat hentaman itu akan naik ke angkasa lepas dan terurai kepada bahan-bahan asas sebaik sahaja terkena pancaran matahari.
Saintis-saintis kemudian akan mengkaji komponen asas itu melalui teleskop gergasi dari bumi.
"Jika terdapat air atau sebarang bahan menarik, sudah tentu kami akan menemuinya," kata seorang pegawai kanan misi itu, Tony Colaprete.
Misi itu dilakukan beberapa minggu selepas satu penyelidikan mendapati terdapat air di kawasan bulan. Sebelum ini, sebuah kenderaan penjelajah kawalan jauh yang dibawa roket Chandryaan-1 milik India mengesan kehadiran air beberapa sentimeter di bawah permukaan bulan. – Agensi






'Pondan' belasah samseng mabuk













Lurwell dan Lilley(kanan)






SWANSEA, England - Dua lelaki berpakaian wanita yang membelasah sehingga lembik dua samseng yang menyerang mereka kelmarin tidak disangkal lagi memiliki tubuh yang sasa, lapor sebuah akhbar semalam.
Walaupun berpakaian wanita dan bermekap, Daniel Lurwell dan James Lilley bukan pondan seperti sangkaan dua samseng itu, Dean Gardener dan Jason Fender, masing-masing berumur 19 serta 22 tahun semasa mereka cuba membelasah kedua-duanya.
Kedua-dua samseng itu tidak menyangka bahawa Lurwell, 23, dan Lilley, 22, sebenarnya ialah ahli gusti kurungan profesional Britain yang popular dengan gelaran Lionheart dan Lights Out.
Menurut dua ahli gusti itu, mereka keluar menghadiri satu parti bujang dengan memakai pakaian wanita di sini apabila dua samseng yang mabuk itu tiba-tiba muncul dan menghamburkan kata-kata kesat.
"Salah seorang daripada mereka mengejek saya dengan menyatakan, cantik baju awak dan budak gay sebelum menumbuk saya," kata Lilley.


"Beberapa saat kemudian, saya membelasah kedua-dua samseng itu sehingga mereka rebah ke lantai," tambah ahli gusti itu.
Dua samseng itu yang ditangkap berpandukan imej rakaman kamera litar tertutup (CCTV) mengaku bersalah kerana berkelakuan agresif sebelum dihukum melakukan kerja komuniti selama empat bulan oleh hakim, memakai tag elektronik dan dikenakan perintah berkurung. - Agensi






Pertandingan ratu cantik plastik









BUDAPEST - Pertandingan ratu cantik lazimnya mencari wanita yang jelita namun sebuah syarikat di sini menganjurkan pertandingan mencari ratu plastik di Hungary, lapor sebuah akhbar semalam.
Peserta-peserta itu merupakan pesakit beberapa pakar bedah. Mereka perlu menunjukkan apa sahaja aset plastik termasuk payu dara, hasil sedut lemak dan pemindahan rambut.
Sekumpulan hakim pertandingan bukan sahaja menilai prestasi semasa hari pertandingan malah mereka akan turut memeriksa rekod perubatan peserta.
Namun, pertandingan yang bermula hari ini di sini turut mencetuskan ketegangan berikutan beberapa insiden di belakang tabir.
"Saya akan menyaman pembekal rambut kerana bahan yang mereka bekalkan terbakar ketika ia diwarnakan.
"Nasib baik ia terbakar sebelum dipasang ke kepala saya," kata seorang peserta, Alexandra Horvath.
Pihak penganjur berkata, acara itu membenarkan peserta berumur 19 hingga 38 menyertainya bagi meraikan kecantikan tubuh baru mereka. - Agensi






Read more...

Read more...

SUMBER CERITA

Sumber berita dan cerita dipetik dari berita kosmo online

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP